امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۶/۲۰- ۱۱:۴۹

اهل سنت در جمهوری اسلامی ایران (قسمت دوم)

حضرت امام (ره) می فرمایند: «این مملکت مال همه ما است، مال اقلیت های مذهبی، مال مذهبیون ما، مال برادران اهل سنت ما، همه ما با هم هستیم، ما پیوستگی خودمان را به اقلیت های مذهبی اعلام می‌کنیم. ما برادری خودمان را به برادران اهل سنت اعلام می‌کنیم».

فصل دوم: جایگاه اهل سنت در جمهوری اسلامی ایران

دیدگاه حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، درخصوص اهل سنت

 امام خمینی (ره) با بهره گیری از آموزه‌های توحیدی قرآن، سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) و با درک عمیق مقتضیات زمان و مکان، همه ساکنان سرزمین ایران را فارغ از دین، مذهب، قومیت و زبان، شهروندان و اهالی ایران میدانستند. امام خمینی (ره) با درک عمیق از محرومیت های مناطق دورافتاده و مستضعف کشور در سال 1358، فرمان تشکیل جهاد سازندگی را صادرکردند و نهضت عظیمی را برای جبران عقب ماندگی‌ها، رفع محرومیت ها و حذف تبعیض ها آغاز نمودند. حضرت امام  (ره)  می فرمایند:  «این مملکت مال همه ما است، مال اقلیت های مذهبی، مال مذهبیون ما، مال برادران اهل سنت ما، همه ما با هم هستیم، ما پیوستگی خودمان را به اقلیت های مذهبی اعلام می‌کنیم. ما برادری خودمان را به برادران اهل سنت اعلام می‌کنیم». ایشان همچنین در مورد سرنوشت اقلیتهای مذهبی در جمهوری اسلامی فرمودند: «ما تمام ملت ایران را از خودمان میدانیم. ما برادرهای اهل تسنن را از خودمان میدانیم. هرچه برای خودمان میخواهیم، برای آنها میخواهیم. ما برای اقلیتهای مذهبی احترام قائلیم. ما متاسفیم که شاه سابق و دولتهای او با اقلیتها بدرفتاری کرده اند، چنانچه با خود مذهبیون نیز بدرفتاری میکردند، ما با آنها خوشرفتاری خواهیم کرد و در رفاه خواهند بود انشاءالله». دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)  موجب ایجاد یک اراده جمعی در حوزه وحدت اسلامی‌شد و اشتراکات مسلمین را فعال کرد. ایشان در سخنانی فرمودند: «ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم، واحد هستیم که مسلمان و برادرهستیم. اگرکسی کلامی‌بگوید که باعث تفرقه بین ما و مسلمانها شود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که میخواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند». ایشان همواره بر رعایت حقوق برابر بین مذاهب تاکید داشتند و در این زمینه بیان فرمودند: «برادرهای سنی ما مثل ما هستند، با ما در حقوق هیچ فرقی ندارند. حقوق همه آنها داده خواهد شد».

ایشان همچنین در 29 مرداد 1358در پیامی‌به اهالی کردستان می فرمایند: «عوامل اجانب که منافع خود و اربابانشان رادر خطر می‌بینند، برای تحریک برادران اهل سنت و دامن زدن به برادرکشی، قضیه شیعه و سنی را طرح نموده و می خواهند با شیطنت بین برادران اختلاف ایجاد کنند. در جمهوری اسلامی همه برادران سنی و شیعه در کنار هم و با هم برادر و در حقوق مساوی هستند. هر کس مخالف این را تبلیغ کرد، دشمن اسلام است و برادران کرد باید این تبلیغات غیر اسلامی را در نطفه خفه کنند». بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، ایجاد اختلاف بین اهل سنت و شیعه را جنایت قلمداد کرده و  فرمودند: « از جمله جنایتهایی که بدخواهان به اسلام مرتکب شده اند، ایجاد اختلاف بین برادران سنی و شیعی است». ایشان در جایی نیز خطاب به شیعیان سراسر جهان، اعمال اختلاف انگیز  را اعمالی جاهلانه قلمداد می‌کنند و می فرمایند: «لازم است برادران ایرانی و شیعیان سایر کشورها از اعمال جاهلانه که موجب تفرق صفوف مسلمین است، احتراز کنند». همچنین، چهره اختلاف افکنان را چنین افشا میکنند: «آنهایی که میخواهند بین اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجادکنند نه سنی هستند نه شیعه، اینها اصلاً به اسلام کار ندارند، و الاّ کسی که به اسلام اعتقاد داشته باشد، در یک زمانی که با وحدت همه مسلمین باید پیشروی کنیم و پیروز بشویم ان شاء ا لله، این نمیآید دامن بزند به اختلاف و مسائل اختلافی را طرح کند».

وحدت و تأمین حقوق همگان از اصلی ترین کلیدواژه‌ها در گفتمان امام خمینی (ره) است که همواره بر آن تأکید می فرمودند. این گفتمان منجر به تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی‌شد.

 

منبع: گزارش ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما