امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

۱۴۰۲/۱۱/۲۲- ۱۳:۵۶ - مشاهده: ۲۵۸

گرامی داشت مراسم 22 بهمن در سفارت ج.ا.ایران در کابل

جمهوری اسلامی ایران وضعیت کنونی افغانستان را ناشی از اقدامات مخرب آمریکا و متحدانش طی بیست سال اشغالگری در این کشور می داند. حضور اشغالگران باعث ناامنی، تقویت تروریسم و افراطی گری شد و مانع جدی در سر راه رشد و پیشرفت و سازندگی افغانستان ایجاد کرد. طی 20 سال حضور قدرت های اشغالگر، به امور زیربنایی و زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی این کشور هیچ توجهی نشد. از جامعه جهانی به ویژه کسانی که مسبب وضعیت کنونی هستند انتظار می رود از سیاست های گذشته خود عدول کنند و در رشد و پیشرفت افغانستان نقش مثبت ایفا نمایند.

مراسم گرامی داشت دهه فجر و روز ملی کشورمان در محل سفارت  جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شد. در این مراسم جناب آقای کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران سخنرانی نمود. سخنرانی ایشان به شرح زیر می‌باشد: 

بسم الله الرحمن الرحیم

حضار محترم، عالی جنابان، خانم ها و آقایان،

جناب آقای شیرعباس استانکزی، معاون محترم سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان

مایه افتخار است که به نمایندگی از  دولت و مردم کشورم میزبان شما در یک چنین روز بزرگی هستم. ابتدا لازم می دانم از حکومت سرپرست افغانستان و همچنین جمع حاضر از مقامات، سفرا، دیپلمات ها، وابستگان نظامی، دفاعی و امنیتی و شخصیت های سیاسی، فرهنگی، مذهبی و رسانه ای که در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده اند تقدیر و تشکر نمایم

میهمانان محترم،

چهل و پنج سال پیش به دنبال یکی از مردمیترین قیامهای جهان معاصر، انقلاب اسلامی ایران در روز 22 بهمن/ دلو 1357 ه. ش. به رهبری بزرگمرد تاریخ؛ امام خمینی(ره) به پیروزی رسید. استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سه خواسته اصلی ملت ایران بود که مردم قهرمان ما برای تحقق آنها از خودگذشتگی و فداکارهای زیادی انجام دادند.

 نهضت مردمی ایران، سرآغاز دگرگونیهای عظیم و شگرفی در عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی کشور ما شده و با وجود شرایط دشوار ناشی از جنگ تحمیلی و تحریمهای ظالمانه بینالمللی و دهها توطئه دیگر، با فضل و لطف الهی همچنان به صورت بالنده به مسیر خود ادامه داده است. مایه مباهات است که عرض نمایم نظام جمهوری اسلامی ایران با همت فرزندان شایسته کشور و متخصصان ایرانی، توانسته به دستاوردهای بزرگی در عرصههای گوناگون دست یابد، بگونهای که جمهوری اسلامی ایران امروز در زمره کشورهای پیشتاز جهان در رشتههایی همچون هوافضا، هستهای، نانوفناوری، بیوفناوری، صنایع انرژی، صنایع دفاعی، شبیهسازی، ژنتیک، پزشکی و درمان میباشد.

خانمها و آقایان،

یکی از مهمترین جلوههای تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در ایران، تغییرات ایجاد شده در حوزه سیاست خارجی است که به باور ما منجر به یک دیپلماسی مستقل، فعال، مسالمتجویانه و مبتکر با احترام به قوانین و مقررات حقوق بینالملل شده است. در همین راستا دولتهای روی کار آمده پس از انقلاب اسلامی، تلاش بسیاری را در زمینه توسعه روابط خارجی با دیگر کشورها انجام دادهاند که از مهمترین آنها تقویت تعاملات دوجانبه با ملل دیگر و نیز کمک به حل و فصل بحرانهای منطقهای بوده است. در این رابطه یکی از دغدغههای اصلی ما کمک به پیشبرد روند صلح و ایجاد ثبات در کشور همسایه افغانستان در مقاطع گوناگون و تداوم مبارزه اصولی با افراطیگری و هراسافکنی بوده است.

میهمانان محترم،

          در دولت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، سیاست همسایگی و توسعه و گسترش رابطه با همسایگان از اولویت ویژه برخوردار است. در این میان، افغانستان به عنوان کشور همسایه ای که بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد و مردم آن دارای اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی با مردم ایران می‌باشند، از اولویت و اهمیت دوچندانی برخوردار است.

          جمهوری اسلامی ایران بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست اصولی خود؛ یاری رساندن به ملت افغانستان و تقویت حسن همجواری، اعتماد سازی و گفتگو و همکاری با هیات حاکمه افغانستان را در دستور کار خود داشته است. در همین راستا کشورم پذیرای بیش از 6 میلیون مهاجر افغانستانی است که از این جمعیت 750 هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس ایران و 35 هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاههای ایران اشتغال به تحصیل دارند.

حضار گرامی،

جمهوری اسلامی ایران وضعیت کنونی افغانستان را ناشی از اقدامات مخرب آمریکا و متحدانش طی بیست سال اشغالگری در این کشور می داند. حضور اشغالگران باعث ناامنی، تقویت تروریسم و افراطی گری شد و مانع جدی در سر راه رشد و پیشرفت و سازندگی افغانستان ایجاد کرد. طی 20 سال حضور قدرت های اشغالگر، به امور زیربنایی و زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی این کشور هیچ توجهی نشد. از جامعه جهانی به ویژه کسانی که مسبب وضعیت کنونی هستند انتظار می رود از سیاست های گذشته خود عدول کنند و در رشد و پیشرفت افغانستان نقش مثبت ایفا نمایند.   

جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت ثبات در افغانستان و در سطح منطقه، طرح تاسیس گروه تماس منطقه ای را پیشنهاد نموده که به تازگی اولین نشست آن با حضور نمایندگان ویژه کشورهای همسایه برای افغانستان شامل ایران، چین، روسیه، پاکستان و سفرا و نمایندگان ۸ کشور دیگر و همچنین کشور میزبان در کابل برگزار شد. در واقع هدف اولیه ایده و تشکیل گروه تماس، همکاری با حاکمان در کمک به ثبات امنیتی - سیاسی و بهبود وضعیت اقتصادی و زمینه سازی آغاز سازندگی منبعث از ابتکارات منطقه ای است. این ابتکار بخشی از تلاش های ج.ا.ایران در چهارچوب مشارکت با سایر همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه، برای جستجوی یک سازوکار اجرایی به منظور ایجاد شرایط بهتر برای ملت افغانستان است که در آن الگوهای سنتی و بومی این کشور نیز مد نظر قرار گرفته است. اهمیت و پیام نشست منطقه‌ای کابل به جهان این است که کشورهای همسایه و منطقه با حمایت جامعه جهانی نقش نخست را در کمک به بهبود اوضاع در افغانستان را در دستور کار جمعی خود قرار داده اند.

میهمانان محترم،

سفرهای متعدد هیات های عالیرتبه سیاسی و اقتصادی فیما بین دو کشور و همچنین تقویت روابط اقتصادی با کشور دوست و برادر افغانستان یکی از اصول راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.

ایران و افغانستان هرکدام به دلیل برخورداری از ظرفیت ها و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل در زمینه‌های گوناگون از جمله صنایع، فناوری، ترانزیت، معادن، کشاورزی، آب و انرژی قابلیت آن را دارند که به عنوان دو اقتصاد مکمل، بسیاری از نیازهای یکدیگر را تامین کنند.

بندر چابهار ایران، امن ترین و آسان ترین مسیر دسترسی افغانستان به آبهای آزاد با هدف تسهیل تجارت با جهان است، ضمن اینکه خاک ایران به عنوان یک کریدور شرق به غرب، دسترسی متقابل افغانستان به بازارهای غرب آسیا را به سهولت فراهم می‌کند.

حضار گرامی،

          ایران و افغانستان به عنوان دو کشور مسلمان و رنج دیده از سیاست های سلطه جویانه و جنگ طلبانه آمریکا و غرب، در قبال بسیاری از مسائل جهانی و منطقه ای مواضعی همسو دارند و همسویی این دو همسایه در قبال فجایعی که به دست صهیونیست ها و با حمایت مستقیم کاخ سفید علیه مردم فلسطین و غزه مظلوم مقتدر در جریان است، تنها یکی از نمونه‌های انطباق و اشتراک مواضع ایران و افغانستان است.

خشم و انزجار و بی اعتمادی نسبت به سیاست های یکجانبه گرایانه، ظالمانه و سلطه جویانه آمریکا و برخی هم پیمانان غربی آن، رویکرد نگاه به شرق و در پیش گرفتن سیاست توسعه مناسبات مبتنی بر عدالت و احترام متقابل با قدرت های اقتصادی و سیاسی شرق، تاکید بر رویکرد چندجانبه گرایی، استقلال طلبی، تاکید بر ضرورت وحدت و انسجام جهان اسلام بخشی از اصولی ترین اشتراک مواضع جمهوری اسلامی ایران و حکومت کنونی افغانستان است و این مهم حکایت از آن دارد که دو همسایه در پاره ای از موضوعات جهانی و منطقه ای، در مسیری واحد و در راستای یکدیگر قرار دارند.

میهمانان محترم،

در پایان اطمینان دارم با وجود عزم و اراده مقامهای بلندپایه دو کشور برای ارتقای روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در آینده نیز بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک تداوم و گسترش خواهد یافت.

از صبر و شکیبایی شما حضار محترم سپاسگزارم و از درگاه خداوند متعال کامیابی و بهروزی شما و کشور دوست و برادر افغانستان را خواهانم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما