امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

۱۳۹۹/۰۱/۱۵- ۱۴:۲۳ - مشاهده: ۳۹۳

همدلی مردم ایران و افغانستان در مقابله با ویروس کرونا

وجود یک نکته که این ویروس فقیر و غنی، سیاست و جغرافیا و مرز و دیوار را نمی‌شناسد به سرعت آن را مساله اول تمامی‌کشورهای جهان نموده است.

ویروس‌ها سیاست یا جغرافیا نمی‌شناسند

از همه‌گیری بیماری مسری جدید جهانی که نام کووید 19 بر آن نهاده شده، بیش از سه ماه می‌گذرد. در این مدت مردم و کشورهای زیادی با آثار مخرب آن که کمتر از جنگ‌ها نبوده درگیر شده و بیم آن می رود که تا چند ماه آینده نیز، خسارات و تلفات انسانی و اقتصادیِ این شیوع مرگبار ادامه داشته باشد. این ویروس با چنان سرعتی مرزهای سیاسی را در نوردیده و چنان بنیان‌های اقتصادی، اجتماعی و مناسبات روزمره انسانی کشورهای ضعیف و غنی را درگیر نموده که از نظر بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران بین‌المللی و نیز سیاست‌مداران برجسته جهانی، بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین چالشی بوده که بشریت با آن مواجه شده است. در برخی کشورها این بیماری بیش از دیگر نقاط خسارت وارد کرده و مبتلایان و قربانیان بیشتری گرفته است.

ایران نیز یکی از کشورهایی است که در همسایگی افغانستان، درگیر بیماری کووید 19 شده است. بدون شک به دلیل حضور بیش از 3 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران و وجود همبستگی اقتصادی گسترده میان دو کشور و از همه مهم‌تر وجود بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک، موضوع ابتلای آن‌ها به این ویروس خانمان‌سوز و اطمینان از درمان مهاجرین افغانستانی در ایران دارای اهمیت زیادی است. این اهمیت از آنجا ناشی می‌شود که طی ماه اخیر شاهد بازگشت داوطلبانه تعداد کثیری از مهاجرین از ایران به دلیل نبود کار و کم شدن فعالیت‌های اقتصادی در ایران و نیز بیم از ابتلا به این ویروس، بوده‌ایم. در عین‌حال اکثریت جمعیت مهاجر افغانستانی همچنان در ایران زندگی می‌کنند و با توجه به همه‌گیری این بیماری، نیازمند به مراجعه به مراکز بهداشتی ـ درمانی در جمهوری اسلامی ایران هستند که در این رابطه بیمارستان‌های سراسر ایران بدون توجه به ملیت، بیماران کرونایی را پذیرش کرده و درمان می‌‌‌نمایند.

 ابتلای به این بیماری طی یک ماه و نیم گذشته در ایران اوج گرفته و تمامی مراکز درمانی و شفاخانه‌های دولتی و خصوصی را درگیر نموده است. به این مورد، باید اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران را افزود که موجب گردیده به دلیل نبود تبادلات بین‌المللی بانکی، دولت ایران نتواند تجهیزات و داروهای مبارزه با کرونا را به موقع از خارج از کشور خریداری و وارد نماید، همچنین امکان دریافت کمک‌های سازمان‌های جهانی مانند صلیب سرخ و بهداشت جهانی نیز با دشواری‌های فراوانی روبرو  بوده است.

در چنین شرایطی، بیم آن می‌رفت به دلیل کمبودهای ناشی از تحریم‌ها و تعداد بالای مبتلایان ایرانی، امکان بهره‌مندی اتباع افغانستان از امکانات بهداشتی و درمانی ایران کمتر شود. ضمن اینکه بسیاری از مهاجرین افغانی به دلیل عدم تمکن مالی از پرداخت هزینه‌های درمان عاجز می‌باشند. خوشبختانه با دستور جناب اقای دکتر روحانی رییس‌ محترم جمهوری اسلامی ایران به وزارتخانه‌های بهداشت و کشور(داخله)، درمان بیماران افغانی در تمامی‌ بیمارستان‌های دولتی در حال حاضر رایگان انجام می‎شود. این تصمیم به واقع یادآور این شعر سعدی شاعر بزرگ فارسی زبان است که

                 بنی‌آدم، اعضای یک پیکرند          که در آفرینش ز یک گوهرند 

                چو عضوی به درد آورد روزگار       دیگر عضوها را نماند قرار      

 دولت و ملت ایران برای یاری مهاجرین افغان در بدترین شرایط ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا، از هیچ اقدامی فروگذار نکرده‌ و نخواهند کرد و این امر در اطلاعیه اخیر تشکرآمیز سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در پایان همه آزادی‌خواهان و عدالت‌‌طلبان جهان را دعوت می‌نماید که باصدایی رسا به"تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا علیه ایران" از هر طریق ممکن «نه» بگویند. فریاد اعتراض آزادی‌خواهان به ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و برداشتن موانع مقابله با بیماری کووید 19 می‌تواند در سایت ذیل ثبت و در مقابل چشمان مردم جهان قرار گیرد:

www.corona2plus.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما